• בחר שפה: רוסית עברית אנגלית
  • בחר גודל פונט: A A A

דף הבית

נושאים בטיפול "כן לזקן"

 


פעילות ציבורית 2021


חזרה לשיגרה

עם סיום הסגרים, חזרנו לטפל בבעיות מתמשכות ובנושאים שמעסיקים את הקהל הפונה אלינו למוקד הטלפוני.


צרכנות

קשישים רבים פונים אלינו ומתלוננים על חברות נלוזות העושקות זקנים  בטלפון, בשיטת המכר מרחוק. לדוגמא, הקשישה בת 82 שפנתה אלינו וסיפרה ששכנעו אותה לרכוש תכשיטים מזהב בסכום העולה על 7,000 ₪ . הטיפול שלנו מתמקד בעובדה שלפי סעיף 14ג1 לחוק הגנת המרכן אזרחים  ותיקים, מגיל 65  ומעלה, יכולים לבטל עסקת מכר מרחוק במשך 4 חודשים.
החברה בה מדובר מסרבת לבטל את העסקה שבוצעה לפני שלושה חדשים ומטרטרת את הקשישה בתואנות שוא . אנחנו מטפלים במקרה באופן פרטני והעברנו את המידע לשרה לשוויון חברתי לטיפול משרדה.

דיור ציבורי – בתי אבות

מגיעות אילינו תלונות על התנהלות לא תקינה של הנהלות מוסדות שונים. לאחר שאנחנו מצליבים מידע והבדיקה מאששת את התלונות, אנחנו פונים לגופים המפקחים (משרד השיכון, הרווחה או הבריאות, ולא מרפים עד אשר התלונה נבדקת ומטופלת. אחת התלונות הסתיימה בפיטורי עובד.

ביטוח לאומי – סיעוד

"כן לזקן" פעיל בכל הנוגע לתיקוני החקיקה וממשיך להתריע בפני ראשי הבטוח לאומי בכל הנוגע לחוק סיעוד. לדעתנו בשלב זה, על מנת לשפר את הטיפול בקשישים הסיעודיים הנתמכים ע"י הביטוח הלאומי, יש לשפר את זכויות המטפלות והמטפלים. כיום נוגים המטפלים "לקצץ"  בשעות הטיפול ולדווח כאילו עבדו בכל השעות להן זכאי המטופל. בכך הם "מגדילים" את הכנסתם השעתית באופן מלאכותי. אנו סבורים שכדי לבטל את התופעה המכוערת הזו יש לשפר את שכר עובדי בסיעוד.

עובדים זרים בסיעוד

תקופת הקורונה גרמה לצמצום משמעותי במספר העובדים הזרים. "כן לזקן" פועל על מנת להקל את הכללים הנוקשים הנוגעים לאישורי שהיה בישראל של עובדים זרים המטפלים בקשישים.

הנגשה לשונית

​"כן לזקן" מפעיל מוקד טלפוני בעברית וברוסית ובשל כך, מודע לחוסר האונים של ציבור נרחב בקרב הקשישים שאין לו נגישות לשונית למידע ויתר גרוע, לעובדים במוסדות השונים הדוברים בשפה העברית בלבד.

לכן, חברנו לארגונים נוספים (אישה לאישה, מדד לביטחון של נשים, הפורום למשפחות עולים, טנא בריאות ופעילים פרטיים) ולחברי כנסת במגמה להקים רשות ממשלתית שתטפל בנושא ותבטיח שכל תושב יקבל שירות בשפה המובנת לו.

שיתופים

"כן לזקן" שותף ביוזמת ארגון שותפים – אסטרטגיות להשפעה חברתית, המגבש כח משימה בין מגזרי, (ממשלה, עסקים וארגונים חברתיים) של ארגונים ומומחים בעלי עניין בתחום הזקנה בישראל. ביוזמה, להכנת  תכנית פעולה לשיפור משמעותי באיכות החיים של הזקנים בישראל.

עתירה לבג"צ – ביטול תקנה לשעת חירום שמנעה מעובדים מעל גיל 67 לחזור לעבודה

"כן לזקן", יחד עם ארגונים נוספים לזכויות זקנים ומספר עותרים פרטיים, הגיש עתירה לבג"צ נגד התקנה שפורסמה ב- 19 באפריל 2020, ואיפשרה לחזור לעבודה, בתנאים מסויימים, אך אסרה על מעסיקים להשיב למקומות העבודה, עובדים בני 67 ויותר.
בעקבות הגשת העתירה, המדינה ביטלה את התקנה.

עניינים אחרים:
עתירה – אפליית זקנים בחוק הוועדות ההומניטאריות להארכת תקופת העסקתם של עובדים זרים בסיעוד
במרץ התקיים דיון בעתירה של כן לזקן מ- 2019 לבג"צ נגד הסעיף המפלה אנשים מעל גיל פרישה ומונע אפשרות להעסיק עובד זר בסיעוד, אם העובד נמצא בישראל מעל שמונה שנים. שופטי בג"צ העבירו ביקורת על הסעיף והקשו על נציגי המדינה באשר לאפשרות לייצר פתרון שאינו מפלה. המדינה נתבקשה להעביר נתונים נוספים על אלה שמסרה. בעקבות העדכון, התקייםדיון נוסף אך טרם ניתן פסק דין.

דרישה ליישם את הזכות לקבלת הנחות בטיפולי שיניים
ממקרים רבים שהגיעו אל העמותה עלה, כי הזכאות לקבלת הנחות בטיפולי שיניים לזקנים מעל גיל 75 אינה מיושמת באורח תקין. מפניות רבות עולה, כי מרכזי הטיפול בשיניים אינם נותנים את ההנחות באופן אוטומטי ולעיתים אינם פועלים בהתאם לדין, גם אם נשאלים על כך באופן ישיר. פנינו בעניין זה לשר הבריאות, כמו גם לשרה לשוויון חברתי. לאחרונה קיבלנו את תשובת משרד הבריאות, לפיה הם עמלים על כתיבת נוהל חדש, שיבטיח כי זקנים הזכאים להנחות בטיפול שיניים, יקבלו את ההנחות המגיעות להם.