• בחר שפה: רוסית עברית אנגלית
  • בחר גודל פונט: A A A

הישגים במוקד הזכויות

מידי יום פונים למוקד הזכויות של "כן לזקן"  קשישים רבים לקבל סיוע . העזרה שלנו מתבטאת בסיוע פעיל מול השלטונות או בהדרכה של הפונה אשר מסוגל וכשיר לטפל בענייניו אך לא מתמצא בסבך הבירוקרטיה. 

המוקד פועל בירושלים ומעניק שירות לכלל הפונים מרחבי המדינה.

השירות ניתן חינם בטל' 2284* על ידי מתנדבים בשפות עברית, רוסית, אנגלית וצרפתית.

מאז 2004 ועד היום טיפלנו ביותר מ- 50,000 פונים שזכו לקבל את זכויותיהם בשווי מצטבר של מיליוני שקלים, שסיעו לשפר את תנאי חייהם .

הסיוע ניתן בכל תחומי החיים: בריאות וסיעוד, רווחה ודיור, ניצולי שואה, ביטוח לאומי, ביטוח סיעודי, עובדים זרים, צרכנות ועוד.

מתנדבים מומחים ומסורים מגיעים למשרדינו מידי שבוע לסייע לקשישים. המתנדבים זוכים להכשרה שוטפת מידי הרכזות, להשתלמויות ולהרצאות של אנשי מקצוע.

דוגמאות להישגים:

  • עולה מרוסיה בת 93 היתה שרויה במשבר נפשי לאחר שהתאלמנה. חרף גילה הגבוה הייתה מעוניינת בטיפול פסיכולוגי ואכן איתרנו ארגון הנותן טיפולים כאלו ונשלחה אליה פסיכולוגית הדוברת רוסית.

  • זוג קשישים בשנות השמונים מכרו את דירתם לפני 12 שנים ועברו לגור בשכירות. אף כי הם זכאים לגמלה להשלמת הכנסה מהבטוח הלאומי, לאקיבלו ממשרד השיכון סיוע בשכר דירה לו הם זכאים. בעתערבותנו נמצא כי הנתונים במשרד השיכון היו מועים והזוג קיבל סיוע חדשי בסך 1,447 ש"ח לחודש והחזר רטרואקטיבי לשלושה חדשים.

  • גב' ג. הקשישה פנתה אלינו כי לפני מספר חודשים התקשרו אליה מחברת ''עיסקה טובה'' ושכנעו אותה לעשות מנוי חודשי של 50 ₪. בנוסף הזמינה שני מוצרים עליהם שילמה. כאשר הבינה שטעתה והתקשרה לבטל את הרכישה ואת המנוי, נתקלה בסירוב תקיף. רק לאחר התערבותנו, בוטלה הרכישה ובוטל המנוי השנתי לאלתר.

  • ניצול שואה, פנה אלינו בתלונה, על רופא שיניים שבנה לו שיניים תותבות שאינן מתאימות לו. כאשר בא לבקש מהרופא שיתקן את התותבות, הרופא סירב והתייחס אליו בזלזול. כאשר פנה אלינו, עודדנו אותו לפנות יחד איתנו לתקשורת ברדיו, אך כשהרופא שמע על כוונתו לפנות לתקשורת, הסכים להכין לו תותבות חדשות, לשביעות רצונו.

  • לפני מספר שנים הועברו מבוטחי שירותי בריאות כללית מחברת ביטוח דקלה לחב ביטוח הראל. קשישים רבים שהיו זקוקים לכיסוי ביטוחי סיעודי נשלחו מחברה לחברה בטענה כי האחריות למקרה הספציפי מוטלת על החברה השניה.כאשר פנו אלינו, סייענו להם לקבל הסדרי פשרה מתאימים להם יותר.

  • מטפלת של קשישה סיעודית פנתה אלינו בתלונה שמזה שלושה ימים לקשיש (עם טיטולים) בו היא מטפלת אין מים חמים למקלחת, והחברה המשכנת, לה שייכת הדירה, אינה פועלת לתקן את הבעיה. לאחר התערבותנו הגיע מיידית טכנאי מטעם החברה והחליף את הדוד והקולטים.

  • אלמנה טריה זכרה שבעלה קיבל פנסיה אך לא היה לה מושג מי שילם ומה זכויותיה לאחר הפטירה שלו. הצלחנו להדריך אותה אלו מסמכים לחפש וכאשר העבירה לנו אותם, פנינו בשמה למבטחים והתברר שהיא זכאית ל 60% מהפנסיה ששולמה לו. סייענו לה למלא את המסמכים ולקבל את המגיע לה.

  • זוג עולים מחבר העמים פנו אלינו לברר אם הם מוגדרים ניצולי שואה. לאחר בירור מעמיק הסתבר כי שניהם זכאים לרנטה חודשית, תוספת השלמת הכנסה, פטור מתשלום על תרופות ועוד, בשווי 83,000 ש"ח בשנה.

  • משפחתו של קשיש סיעודי שילמה עבורו 15,000 ש"ח לשהיה של חודש אחד בנופשון סיעודי. רק בעקבות התערבותנו הוחזר סכום זה ממשרד הבריאות.

  • קשיש אשר הפקיד כל חייו כסף לפנסיה ופיצויים, קיבל הודעה כי לא יקבל פיצויי פיטורין משום שהחברה בה עבד פשטה את הרגל. לאחר שיחה נוקבת של מתנדבת "כן לזקן" עם חברת הביטוח, קיבל מקדמה של 17,000 ש"ח, ובעתיד יקבל את היתרה המגיעה לו.

  • ניצול שואה דמנטי בן 88, לא קיבל את מלוא שעות הסיעוד המגיעות לו הן מהביטוח הלאומי והן מקרן הרווחה. בעקבות התערבותנו, הועלו לו מספר שעות הסיעוד השבועיות ל- 31 שעות סיעוד, ששויין הכספי הוא כ 3,400 ש"ח לחודש, וכ- 40,000 ש"ח בשנה.

  • זקנה אשר שילמה במשך שנים רבות לביטוח סיעודי פרטי, ביקשה לממשו כשהגיעה העת (אף הוכרה כסיעודית על ידי הביטוח הלאומי) אך נתקלה בסירוב נחרץ מצד חברת הביטוח בטענה כי איננה סיעודית. בעקבות התערבותנו מקבלת הזקנה מידי חודש בחודשו את מלוא זכויותיה מחברת הביטוח.

  • זקנה ערירית בת 85 שנפלה ונחבלה באוטובוס ציבורי עקב עצירה פתאומית, נתקלה בהתנערות מאחריות לאירוע מצד חברת האוטובוסים. לאחר פנייתנו לערכאות משפטיות, פוצתה האישה.

  • זקן עיוור שביקש לבטל את המנוי בחברה המספקת שירותי לחצן מצוקה וסיוע במקרה של התקף לב, חויב על ידי החברה בתשלום כספים עבור רכישת המכשור לעוד שנים רבות. בהתערבותנו בוטל תשלום זה.

  • זקנה עולה המתגוררת בדיור הציבורי בנתניה ביקשה לעבור לדיור מסוג דומה בירושלים מאחר ובנה היחיד מתגורר בעיר. פניותיהם נענו בשלילה ולאחר מעורבותנו הובטח לזקנה מקום מגורים חלופי בירושלים.

  • אזרח פנה לבירור בנושא הנחה בארנונה עבור אימו, לפי המידע שנתן לנו הוסבר לו כי האם זכאית לתוספת השלמת הכנסה לקיצבת אזרח ותיק מהביטוח הלאומי. גימלה זו מזכה באופן אוטומטי בפטור מתשלום ארנונה, והוא הודרך כיצד לממש זכות זו.

  • גב' א.כ. פנתה אלינו לאחר שרכשה מכשירי שמיעה בכסף רב, ולמרות סבלנותה, גם לאחר חודשים ארוכים לא הצליחו להתאים לה את המכשיר ולכן ביקשה להחזירם למוכר. הנ"ל כמובן סירב, ולאחר פניה לביהמ"ש לתביעות קטנות, מלווה במתנדב שלנו, היא קיבלה 13,000 ₪ בחזרה.

  • זקן שהמתין חודשים ארוכים לפתרון דיור ציבורי ולא קיבל בשל ההמתנה הארוכה, בהצעתנו והתערבותנו אושר לו דיור מוגן לזקנים, אותו קיבל מיידית.

  • אישה מבוגרת ונכה, ביקשה ממשרד הבריאות סיוע במימון זחליל (=מעלון) ונדחתה. לטעמנו בקשתה היתה צודקת משום שפתרונות אחרים (שבעלותם מש' הבריאות כן משתתף) היו יקרים ומסורבלים בהרבה. פנינו יחד עם גורמים נוספים למש' הבריאות בבקשה לקבלת סיוע, ואכן הגב' קיבלה השתתפות על סך כ- 17,000 ₪ ממש' הבריאות.

  • זקנה ערירית וחולה שביתה עוקל עקב חובות הבן, ונדדה בין בתים שונים, קיבלה מאיתנו סיוע ממושך והדוק עד להסדרת מקום מגורים קבוע בבית אבות, לשביעות רצונה המלאה.

  • זקן ניצול שואה לו סייענו בבדיקת זכויותיו, שמח לגלות כי אכן הוא זכאי להטבות שטרם מימש ופנה לקבלן. ובנוסף, חוב של זקן לביטוח לאומי שנוכה מקצבת הזקנה שלו  בוטל בעקבות התערבותנו.

  • עובדת הסוציאלית פנתה לקבל מאיתנו סיוע עבור מטופלת שלה, אישה זקנה שהוחתמה בלא הבנה מלאה על מנוי לחברת סלולארית וצברה חוב של אלפי שקלים אותו התקשתה לשלם. לאחר טיפולנו הממושך, בוטל החוב.

  • אישה שבשל סבכי הבירוקרטיה לא מימשה את זכאותה לקצבת זקנה מהביטוח הלאומי, קיבלה את הקצבה רטרואקטיבית לשנה, בעקבות מעורבותנו.

  • בת 77 הסובלת ממחלות כרוניות רבות, ומתקיימת מהשלמת הכנסה בלבד, נאלצה שלם 400 ש"ח מידי חודש עבור תרופה  לשיכוך כאבים שאינה בסל התרופות (זקוקה לתרופה לפני זריקות בעמוד השדרה אותן עליה לקבל באופן סדיר). לאחר התערבותנו מול קופת החולים קיבלה הקשישה את התרופה במימון הקופה בהשתתפות עצמית בלבד.

  •  בן 84, ניצול שואה מבת ים המתקיים מהשלמת הכנסה, ביקש להתחבר ללחצן מצוקה, אך לא ידע לאן לפנות. יצרנו עבורו קשר עם שירותי הרווחה אשר התקינו לו לחצן מצוקה מסובסד, וממשיכים לעקוב מצבו וצרכיו.

  • זוג קשישים המתגוררים בדירה עמידר באשקלון, פנו אלינו מאחר ומזה כחצי שנה הם סובלים מנזילה בדירתם עקב הגשמים וחברת עמידר מסרבת לטפל בבעיה. בעקבות פנייתנו לחברת עמידר, תוקנה הנזילה הוחלף המרזב והבעיה נפתרה.

  • קשישה בת 90, המתקיימת מהשלמת הכנסה, סיפרה לנו כי עבדה בגטו בעיר נלצ'יק שבקווקז ושאלה האם מגיע לה זכויות על רקע זה. התמזל מזלה, משום שבדיוק בתקופה בה שוחחנו איתה, קיבלנו עדכון שגם יהודי העיר נלצ'יק החלו להיות מוכרים כניצולי שואה. לאחר טיפולנו בה, תוך מספר חודשים היא הוכרה כניצולת שואה על ידי הרשויות והחלה לקבל מידי חודש מעל 2,000 ש"ח, בכך הכפילה את הכנסתה החודשית, 

  • בת 80 מבאר שבע, פנתה אלינו לאחר שמקרר שרכשה במסגרת מבצע החלפת מקררים של משרד התמ"ת התקלקל עוד בתקופת האחריות. אך מכיוון שחלק החילוף היה חסר והגיע רק חודש לאחר מכן (לאחר תום תוקף האחריות), היא נדרשה לשלם 480 ש"ח.  לאחר התערבותנו, המקרר תוקן ללא השתתפות עצמית.

  • קשישה בת 98, תשושה, סובלת ממחלות רבות והמתגוררת בקומה שלישית, לא קיבלה שירות רפואי יותר משנה מכיוון שלא יכלה להגיע לקופת חולים. פנינו לאחות הראשית של קופת חולים לאומית, וכבר באותו היום ביקר אותה רופא בביתה, מצא כי לאור מחלותיה היא סובלת מהזנחה רפואית חמורה והיא החלה לקבלת את תכנית "טיפול בית" מטעם הקופה.   גם  לבת 89 מהרצליה סייענו לקבל טיפול בית מטעם קופת חולים כללית, לאחר שהקשישה החולה לא ראתה רופא מעל לשנה.

  • קשיש נכה בן 67, הסובל ממצוקה כלכלית קשה פנה אלינו וביקש סיוע. פנינו למנהל שירותי הרווחה בעיר וביקשנו לסייע לקשיש ככל הניתן. בעקבות פנייתנו בודקים שירותי הרווחה אפשרות לתת לו סיוע בשכר הדירה, הוצמדה לו מתנדבת שתבקר בביתו, ונבדקת זכאותו לקבלת גמלת סיעוד.

  • גב' ר. סיעודית ניצולת שואה, בת 82, פנתה בשאלה כיצד תוכל לקבל יותר שעות של מטפלת בית במסגרת גמלת חוק סיעוד לו היא זכאית מטעם ביטוח לאומי. בירור שלנו העלה כי הקשישה הייתה זכאית מזה כשנתיים לתוספת של 9 שעות שבועיות (!) של מטפלת מטעם "הקרן לרווחת ניצולי השואה", אך איש לא טרח לומר לה זאת. לא חברת הסיעוד הנותנת לה שירות, ולא העובדת הסוציאלית מטעם שירותי הרווחה האמורה לפקח על השירות. זעמנו מאוד, והתרענו על כך בפני כל הגורמים המעורבים. בעקבות התערבותנו החלה הקשישה לקבל את השעות הנוספות אשר יקלו מעט על סבלה בשנותיה האחרונות.

  • מספר דיירים קשישים המתגוררים בבניין משותף בבאר שבע, פנו אלינו בעקבות דרישת תאגיד המים המקומי "מי שבע" לתשלום מופרז עבור צריכה משותפת של מים (כ 1,700 ש"ח לכל דירה!), וזאת בשל נזילה מפיצוץ צינור מים, בקטע שבאחריות התאגיד. פעלנו בשיתוף "אמון הציבור", ומרבית הכסף הושב לדיירים. פעלנו בשיתוף "אמון הציבור", ומרבית הכסף הושב לדיירים.

  •  בן 81, נזקק לניתוח והגיע פעמיים במצב חירום לבית חולים סורוקה,  היה אמור לעבור ניתוח ועבר את כל ההכנות, ולבסוף נשלח הביתה ללא ניתוח, בשל סדרי עדיפויות של ביה"ח. כשהקשיש זומן בפעם השלישית לעבור את הניתוח, הוא חשש ששוב שילח הביתה, ופנה לקבל את סיוענו בנושא. מתנדבת שלנו, רופאה במקצועה, שוחחה עם בית החולים, וקיבלנו הבטחה כי לא תהיה עוד דחייה וכי ינותח במועד. וכך היה.

  • אישה בת 60, חולת סרטן, הופנתה על ידי שני רופאים מקצועיים לעבור בדיקת MRI, על מנת לקבוע את מקום הניתוח המדויק לו נדרשה. קופת חולים סירבו להתחייב על העברת הכסף לבדיקה והאישה נאלצה לשלם מכיסה 3,000 ₪. לאחר שנה ופעילות רבה, שלנו ושל גורמים נוספים עימם פעלנו בשיתוף פעולה הוחזר לה כספה.

  • ועוד..